Mire tanított meg minket a „levegő” ?
_ Éltető erő, meg kell becsülnünk.
_ Nem mi hozzuk létre.
_ Nem ismer határokat.
_ Nem lehet kisajátítani.
_ Be kell lélegeznünk, hogy kiadhassuk.
A levegő témakörben / június, augusztus, szeptember/ ismerkedtünk a szél mozgásával, fajtáival; összevetettük a levegő$ és a víz, valamint a levegő és a föld kapcsolatát; nyári élményeik újra átélésre kerültek a tevékenységek során; buborékot fújtunk vízbe, szappanbuborékot fújtunk, festéket fújtunk szívószállal papírra és így készültek művészi alkotások. Szalagos pálcával mozogtunk a csoportszobában és a szabadban. Megfigyeltük, hogyan vesszük a levegőt.
Mellkasunkra, hasunkra tettük a kezünket és úgy figyeltük a levegővételkor, hogy mozog a testrészünk. A levegő kifújásakor kezünket a szánk elé téve érzékeltük, milyen erősen tudjuk kifújni a levegőt.
Megfigyeltük a levegőben közlekedő élő és élettelen dolgokat, ezekhez kapcsolódó dalokat, mondókákat, játékokat gyűjtöttünk össze. A levegő az élet alapfeltétele, az égéshez is kell, ezzel kapcsolatban gyertyalánggal kísérleteztünk. „A levegő, mint energiaforrás”, bővült fogalomismeretük, gazdagodott szókincsük, alakult mondatalkotó képességük.
LEVEGŐ TÉMÁK
LÉGBUBORÉK
- A levegő, mint az élet egyik lételeme
„ Óriási buborék ”
„ Szivárványszín buborék ” Pákolitz István: Szappanbuborék / vers/
- A levegő tisztasága,színe.
- Szennyezőanyagok a levegőben
- Levegőben könnyen szállótárgyak
Szállj, szállj, pille / mondóka /
SZERESSÉTEK A FÁT
- A fák, az erdő a növények szerepe a levegő tisztításában
„ Erdők kincse”
SZÉLJÁRÁS
- A levegő mozgása
„ Járművek a levegőben”
- A levegő mozgása, mint energiaforrás
„ Repülő varázsszőnyeg”papírtépés,ragasztás,díszítő munka kombinálttechnikával
” A papucsszaggató királykisasszonyok / népmese/.
- Levegőben közlekedő élőlények / madarak, lepkék, repülő rovarok/